Major
|
|
Dołączył: 05 Kwi 2007
Posty: 271
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice
|
|
Wszystkie podane w artykule przykłady bindów są tylko przykładami i każdy musi sam sobie dobrać odpowiednie ustawienia.
Co to jest „bindowanie”?
Bind( z j.ang.) oznacza: przywiązywać, wiązać, związywać
Polecenie „bind” jest jednym z poleceń, które możemy wprowadzać z poziomu konsoli. Polecenie to pozwala przyporządkować jakakolwiek funkcję lub polecenie do dowolnego klawisza na klawiaturze lub myszy.
Uwaga!: Aby możliwe było „bindowanie” musimy mieć uaktywnioną „console”. W tym celu należy w opcjach konfiguracji gry (zakładka „ADVANCED”) zaznaczyć pole „CONSOLE”
Składnia.
Każde polecenie „bindowania” składa się z następujących członów:
[nazwa komendy][parametr komendy][atrybut]
przykład:
spróbujmy przyporządkować (zbindować) klawiszowi „a” komendę
„skok”, czyli chcąc skoczyć musimy użyć klawisza „a”.
Prawidłowa postać „bindu” musi mieć następującą postać:
bind a “+moveup”
gdzie: bind - oznacza polecenie przypisania komendy bind
(nazwa komendy)
a - oznacza klawisz „a” na klawiaturze, któremu
przyporządkowujemy wykonanie komendy
(parametr komendy)
+moveup - oznacza funkcję „skok”(jump) (atrybut)
Wersje komendy „bind”
· bind „key” „command” – binduje, czyli przyporządkowuje dowolną komendę do dowolnego klawisza, przycisku (oczywiście słowo „key” zastępujemy nazwą klawisza np. a,b.q itd., natomiast słowo „command” zastępujemy komedną funcji, jaka ma być wykonywana przez ten klawisz)
· altbind „key” „command” – pozwala bindować komendy dla pary przycisków [Alt] + [dowolny klawisz]
przykład:
altbind b “+back”
w tym przykładzie wciskając jednocześnie klawisz [Alt] i klawisz będziemy poruszać się do tyłu
· [b]altbindlist – komenda ta pokazuje nam listę wszystkich aktualnych bindów typu [Alt] + [dowolny klawisz]
· bindlist – komenda ta pokazuje nam listę wszystkich aktualnych bindów
· ctrlbind „key” „command” - pozwala bindować komendy dla pary przycisków [Ctrl] + [dowolny klawisz]
· ctrlbindlist - komenda ta pokazuje nam listę wszystkich aktualnych bindów typu [Ctrl] + [dowolny klawisz]
· unbind x – usuwa bind dla przycisku x
przykład:
unbind a
usuwa bind dla przycisku [a]. Po zastosowaniu tej komendy wciskając klawisz [a] nic nie będzie się działo, gdyż do tego klawisza nie będzie przypisana żadna komenda.
· unaltbind a – usuwa bind dla pary przycisków [Alt] [a]
· unctrlbind a - usuwa bind dla pary przycisków [Ctrl] [a]
· unbindall – usuwamy wszystkie bindy
UWAGA!!! Komenda „unbindall” usuwa WSZYSTKIE (!) istniejące bindy i można później nie włączyć nawet konsoli. Dzieje się tak z uwagi na to, że komenda ta umieszczana jest jako pierwsza w pliku konfiguracyjnym (unnamedsoldier.cfg).
Wszystkie opisane wyżej komendy możemy wpisywać bezpośrednio z konsoli lub bezpośrednio wklejać do pliku konfiguracyjnego.
Przy standardowej instalacji Mohaa znajduje się on w:
C:programfiles/mohaa/main/config/unnamedsoldier.cfg
W tym przypadku należy otworzyć w/w plik konfiguracyjny (unnamedsoldier.cfg) dowolnym edytorem tekstowym np. notatnikiem, wprowadzić interesujący nas wpis i zapisać, pamiętając, aby rozszerzenie pliku miało postać „cfg”.
Edytując plik unnamedsoldier.cfg pamiętajmy o tym, aby sprawdzić czy podobna komenda nie znajduje się już w tym pliku. Możemy niechcący doprowadzić do sytuacji, że np. jednemu klawiszowi będą przypisane różne funkcje. Co prawda nic specjalnie groźnego się nie stanie, ale pamiętajmy, że komendy wykonywane są w kolejności zapisu i jeśli nawet zachodziłby konflikt „bindowania” klawiszy, to i tak zostanie wykonana i zachowana ostatnio wprowadzona komenda.
Co można bindować w MOHAA?
Prawie wszystko J
Podstawowe komendy, które można łatwo bindować:
Nazwa
Opis
+attackprimary
Strzelanie (podstawowa funkcja broni)
+attacksecondary
Uruchamia drugą funkcje broni (kolba, celownik snajperski)
+back
Poruszanie się do tyłu
+forward
Poruszanie się do przodu
+leanleft
Wychylanie się w lewo
+leanright
Wychylanie się w prawo
+left
Spojrzenie w lewo (obrót w lewo)
+right
Spojrzenie w prawo (obrót w prawo)
+lookdown
Spojrzenie w dół
+lookup
Spojrzenie w górę
+mlook
Przełączenie myszy w tryb spoglądania
+moveleft
Poruszanie w lewo (left strafe)
+moveright
Poruszanie w prawo (right strafe)
+movedown
Przykucnięcie
+moveup
Skok
+scores
Włącza tabele wyników
+speed
Tryb szybkiego poruszania (bieg)
+strafe
Aktywuje funkcję poruszania się na boki
Przed każdą z w/w komend stoi znak [+], ale może być również znak [-]. Oznacza to, ze dana czynność może być aktywowana (znakiem +) lub dezaktywowana (znakiem -).Najczęściej używa się komend ze znakiem +. Takie użycie komendy (tylko ze znakiem + ) daje efekt taki, że wciśnięcie przycisku aktywuje komendę, zaś jego puszczenie dezaktywuje ją. Najprostszym przykładem jest to, że rzucamy granat nie kiedy naciskamy przycisk attack, ale kiedy go puszczamy.
Inne bindy (przykłady):
bind escape "togglemenu" - klawisz [Esc] otwiera menu z wyborem teamu,
broni itp.
bind 7 "toggleitem" - klawisz [7] uruchamia lornetkę
bind lshift "toggle cl_run" - klawisz [lewy Shift] włącza ciche chodzenie
(dzięki toggle nie trzeba trzymać klawisza)
bind u „pushmenu_teamselect” – klawisz [u] otwiera okno wyboru teamu
bind a „join_team allies” – klawisz [a] przenosi nas do Allies
bind s „join_team axis” – klawisz[s] przenosi nas do Axis
bind d „spektator” – klawisz[d] przenosi nas na do trybu spectatora
bind pgup „vote yes” – klawiszem [PageUp] głosujemy na „tak”
(jeśli zachodzi potrzeba głosowania)
bind pgdn „vote no” – klawiszem [PageDown] głosujemy na „nie”
(jeśli zachodzi potrzeba głosowania)
bind r „reload” – klawiszem [r] przeładowujemy broń
bind q „olster” – klawiszem[q] chowamy broń
bind h „weapdrop” – klawiszem[h] upuszczamy broń
bind w „uselast” - klawiszem [w] przełączamy na ostatnio używaną broń
bind p „pushmenu_weaponselect” – klawisz [p] otwiera okno wyboru broni
bind 1 „useweaponclass pistol” – klawiszem [1] przełączamy na pistolet
bind 2 „useweaponclass rifle” – klawiszem [2] przełączamy na rifle
bind 3 „useweaponclass smg” – klawiszem [3] przełączamy na smg
bind 4 „useweaponclass mg” – klawiszem [4] przełączamy na mg
bind 5 „useweaponclass grenade” – klawiszem [5] przełączamy na granat
bind 6 “useweaponclass heavy” – klawiszem [6] na bazooken
bind [ „invprev” – klawiszem [ wybieramy poprzednią broń
bind ] „invnext” – klawiszem ] wybieramy następną broń
bind e „+use“ – klawisz [e] klawiszem „użycia“
bind ` „toggleconsole” – klawiszem[`] włączamy konsolę
bind * „quit” – klawiszem [*] wychodzimy z gry
bind tab „+scores” – klawiszem [Tab] włączamy tabele wyników
bind f12 “screenshot” – klawiszem[F12] robimy screenshota
bind t „sayteam” – klawiszem [t] otwieramy okno pisania do teamu
bind y „say” – klawiszem [y] otwieramy okno mówienia do wszystkich
bind d „dir” – po otwarciu konsoli mamy już wszystko gotowe do zrobienia
screena z dir
bind i „path” - po otwarciu konsoli mamy już wszystko gotowe do zrobienia
screena z path
bind c „clientinfo” - po otwarciu konsoli mamy już wszystko gotowe do
zrobienia screena z clientinfo
bind b „bindlist” - po otwarciu konsoli mamy już wszystko gotowe do
zrobienia screena z bindlist
Możemy łączyć bindy pod jednym klawiszem, np. bind k „dir;path;clientinfo” i w takim przypadku po wciśnięciu klawisza [k] i otwarciu konsoli będziemy mieli już wszystko gotowe do wykonania screena z dir,path,clientinfo
Pełną lista komend można sprawdzic wpisując w konsoli komendę cmdlist
Oczywiście trzeba metodą prób i błędów dopasować indywidualnie liczbe i rodzaj bindów, których będziemy używali i nie należy z tym przesadzać J.
Bindowanie komend głosowych.
Podczas gry często używane są komendy głosowe, które normalnie sa dostępne po wywołanie komend głosowych (klawiszem „v”), a następnie wybraniu odpowiedniej komendy poprzez wybranie dwóch kolejnych cyfr z menu ekranowego.
Możemy zmienić ten stan rzeczy i jeśli mamy takie komendy głosowe, które chcielibyśmy mieć pod ręką, to można je przyporządkować do konkretnego klawisza na klawiaturze.
Używamy do tego komendy „say” lub „sayteam” ( w zależności od tego czy chcemy mówić do wszystkich, czy tylko do członków swojej drużyny) oraz atrybutu „*XX”, gdzie XX oznacza numer skrótu danej komendy głosowej
przykład:
bind p “sayteam *21”
w tym przykładzie wciskając klawisz [p] wyślemy do swojej drużyny
komendę głosową „Cover me”
Uwaga! Zapisy poprzedzone podwójnym slash`em „//” to komentarz, nie mający żadnego znaczenia dla wykonywanej komendy i jeśli wprowadzamy komendę z poziomu konsoli, możemy sobie darować wpisywanie komentarza, wystarczy wpisać np. bind p „sayteam*21”
Poniżej przedstawiam listę wszystkich możliwych skrótów komend głosowych (oczywiście we wszystkich przykładach znak „x” zamieniamy na odpowiedni znak klawisza klawiatury pod którym chcemy umieścić naszą ulubioną komendę.
Lista wszystkich komend głosowych i sposoby ich bindowania:
Komenda głosowa
Skrót
Skrypt bindowania komendy głosowej
Squad commands
Squad, move in!
11
bind x “sayteam *11” //move in
Squad, fall back!
12
bind x „sayteam *12“ //fall back
Squad, attack right flank!
13
bind x “sayteam *13” //right flank
Squad, attack left flank!
14
bind x “sayteam *14” //left flank
Squad, hold this position!
15
bind x “sayteam *15” //hold pos
Squad, covering fire!
16
bind x “sayteam *16” //cover fire
Squad, regroup!
17
bind x “sayteam *17” //squad regroup
Individual commands
Cover me
21
bind x “sayteam *21” // cover me
I`ll cover you
22
bind x “sayteam *22” // I`ll cover you
Follow me
23
bind x “sayteam *23” // follow me
You take point
24
bind x “sayteam *24” //you take point
You take the lead
25
bind x “sayteam *25” // you take the lead
Taking fire!Need some help!
26
bind x “sayteam *26” // taking fire,need some help
Charge!
27
bind x “sayteam *27” // charge
Attack!
28
bind x “sayteam *28” //attack
Open fire!
29
bind x “sayteam *29” // open fire
Statements & Responses
Yes, Sir!
31
bind x “sayteam *31” //yes sir
No, Sir!
32
bind x “sayteam *32” //no sir
Enemy spotted!
33
bind x “sayteam *33” // enemy spotted
Sniper!
34
bind x „sayteam *34“ //sniper
Grenade! Take cover!
35
bind x „sayteam *35“ //grenade cover
Area clear!
36
bind x “sayteam *36” //area clear
Great shot!
37
bind x “sayteam *37” //great shot
Thanks!
38
bind x “sayteam *38” //thanks
I owe You one!
39
bind x “sayteam *39” //i owe you one
Taunts
Is tahat all you`ve got!
41
bind x “sayteam *41” //is that all you got
I think that they are all out of real men!
42
bind x “sayteam *42” //I think...are out...men
Go on and run, yellow-bellies!
43
bind x “sayteam *43” //yellow belly
They`re bunch of cowards!
44
bind x “sayteam *44” //I think...cowards
Come back when you`ve had target practice!
45
bind x “sayteam *45” //come back...target practice
Come prepare next time!
46
bind x “sayteam *46” //come prepared
Try again!
47
bind x “sayteam *47” //try again
I`ve seen French scool girls shoot better!
48
bind x “sayteam *48” // shoot better
That made a mess!
49
bind x “sayteam *49” //that made a mess
Team Taunts
He`s going to get us killed!
51
bind x “sayteam *51” //That...get killed
A lot of good men are going to die, because of his poor leadership!
52
bind x “sayteam *52” //Were all...poor leader
Good riddance!
53
bind x “sayteam *53” //good riddance
That guy is going to get us all killed!
54
bind x “sayteam *54” //different get killed
Hey buddy, get down!
55
bind x “sayteam *55” //get down
Stay out of my foxhole, pal!
56
bind x “sayteam *56” //stay out of my foxhole, pal
Find your own hidding place!
57
bind x “sayteam *57” //find your own hidding place
Get out of my way!
58
bind x “sayteam *58” //get out of my way
Komendy ekranowe.
Odmianą komend głosowych są komendy ekranowe, które nie są wypowiadane automatycznie, lecz jedynie wyświetlane na ekranie.
Aby przyporządkować sobie jakieś ulubione i często powtarzane zwroty, wykorzystujemy również komendy „say” i „sayteam”
przykład1:
bind k „say A weź ty mnie pocaluj w dupe”
wciskając klawisz [k] na ekranie wyświetli się tekst „A weź ty mnie pocaluj w dupe” i wszyscy go zobaczą J
przykład2
bind j „sayteam Idziemy na piwero po klanowce?”
wciskając klawisz [j] na ekranie wyświetli się tekst „Idziemy na piwero po klanowce?” i zobaczą go tylko gracze z naszej drużyny
Uwaga! W zapisach ekranowych, jak i, we wszystkich innych nie mogą występować polskie znaki diakrytyczne (popularne zwane „ogonkami”)
Nazwy klawiszy używane do bindowania.
Poniżej przedstawiam nazwy poszczególnych klawiszy i przycisków myszy, jakich należy używać chcąc danemu klawiszowi/przyciskowi przypisać bind.
W rubryce [sposób użycia] podana jest forma zapisu binda (oczywiście wyrażenie <command> zastępujemy odpowiedną formą atrybutu)
Główne znaki klawiatury:
Nazwa klawisza
Symbol graficzny
Sposób użycia
Tabulator
Tab
bind tab <command>
Enter
Enter
bind enter <command>
Spacja
Space
bind space <command>
Apostrof
‘
bind ` <command>
Myślnik
-
bind - <command>
Slash
/
bind / <command>
Zero
0
bind 0 <command>
Jeden
1
bind 1 <command>
Dwa
2
bind 2 <command>
Trzy
3
bind 3 <command>
Cztery
4
bind 4 <command>
Pięć
5
bind 5 <command>
Sześć
6
bind 6 <command>
Siedem
7
bind 7 <command>
Osiem
8
bind 8 <command>
Dziewięć
9
bind 9 <command>
Średnik
;
bind semicolon <command>
Znak równości
=
bind = <command>
nawias kwadratowy lewy
[
bind [ <command>
Backslash
\
bind \ <command>
nawias kwadratowy prawy
]
bind ] <command>
Przecinek
‘
bind , <command>
Kropka
.
bind . <command>
a
A
bind a <command>
b
B
bind b <command>
c
C
bind c <command>
d
D
bind d <command>
e
E
bind e <command>
f
F
bind f <command>
g
G
bind g <command>
h
H
bind h <command>
i
I
bind i <command>
j
J
bind j <command>
k
K
bind k <command>
l
L
bind l <command>
m
M
bind m <command>
n
N
bind n <command>
o
O
bind o <command>
p
P
bind p <command>
q
Q
bind q <command>
r
R
bind r <command>
s
S
bind s <command>
t
T
bind t <command>
u
U
bind u <command>
v
V
bind v <command>
w
W
bind w <command>
x
X
bind x <command>
y
Y
bind y <command>
z
Z
bind z <command>
Alt
Alt
bind alt <command>
control
Ctrl
bind ctrl <command>
shift
Shift
bind shift <command>
Klawisze funkcyjne:
Nazwa klawisza
Symbol graficzny
Sposób użycia
escape
Esc
bind escape <command>
funkcyjny 1
F1
bind f1 <command>
funkcyjny 2
F2
bind f2 <command>
funkcyjny 3
F3
bind f3 <command>
funkcyjny 4
F4
bind f4 <command>
funkcyjny 5
F5
bind f5 <command>
funkcyjny 6
F6
bind f6 <command>
funkcyjny 7
F7
bind f7 <command>
funkcyjny 8
F8
bind f8 <command>
funkcyjny 9
F9
bind f9 <command>
funkcyjny 10
F10
bind 10 <command>
funkcyjny 11
F11
bind 11 <command>
funkcyjny 12
F12
bind 12 <command>
Klawisze nawigacyjne
Nazwa klawisza
Symbol graficzny
Sposób użycia
Insert
Insert lub Ins
bind ins <command>
Home
Home
bind home <command>
Page up
Page Up lub PgUp
bind pgup <command>
Delete
Delete lub Del
bind del <command>
Page down
Page Down lub PgDn
bind pgdn <command>
Strzałka góra
↑
bind uparrow <command>
Strzałka dół
↓
bind downarrow <command>
Strzałka lewo
←
bind leftarrow <command>
Strzałka prawo
→
bind rightarrow <command>
Klawisze na częśći numerycznej
Nazwa klawisza
Symbol graficzny
Sposób użycia
Insert lubzero
0
Ins
bind kp_ins <command>
End lub jeden
1
End
bind kp_end <command>
Strzałka dół lub dwa
2
↓
bind kp_downarrow <command>
Page down lub trzy
3
PgDn
bind kp_pgdn <command>
Strzałka lewo lub cztery
4
←
bind kp_leftarrow <command>
pięć
5
bind kp_5 <command>
Strzałka prawo lub sześć
6
→
bind rightarrow <command>
Home lub siedem
7
Home
bind kp_home <command>
Strzałka góra lub osiem
8
↑
bind uparrow <command>
Page up lub 9
9
PgUp
bind kp_pgup <command>
Delete lub kropka
.
Del
bind kp_del <command>
Enter
Enter
bind kp_enter <command>
Plus
+
bind kp_plus <command>
Minus
-
bind kp_minus <command>
Gwiazdka
*
bind * <command>
slash
/
bind kp_slash <command>
Przyciski myszki
Nazwa klawisza
Symbol graficzny
Sposób użycia
Lewy przycisk myszki
bind mouse1 <command>
Prawy przycisk myszki
bind mouse2 <command>
Środkowy przycisk myszki
bind mwheelup <command>
Kółko w góre
bind kp_pgdn <command>
Kółko w dół
bind kp_leftarrow <command>
Post został pochwalony 0 razy
|
|